In de categorie ‘Fruitige Kettingbrief’ van Berry Briljant gaan gedreven personen uit de zachtfruitsector, dieper in op de sector! Guus Cox van Cox Aardbeien gaf de vraag door aan Verdi:  “Hoe spelen jullie in op de toekomstige invulling van arbeidsbehoeftes? En kunnen jullie een aanvulling bieden voor de toekomstgerichte teeltbedrijven, die op zoek zijn naar meer grip op arbeid?”


Fortuna en de zacht-fruit sector 
We zien steeds duidelijker 2 vragen, ingegeven door de behoefte aan minder verloop en voldoende kwalitatief goed personeel. We merken dat bedrijven in onze regio de oplossing daarvoor in twee verschillende richtingen zoeken.

Enerzijds verandert de vraag naar het traditioneel, full-service uitzenden. Wil je verloop tegengaan, dan is er veel aandacht voor de mensen nodig. Dat is waar wij de afgelopen jaren steeds meer op ingezet hebben. We zien dat klanten volledig ontzorgd willen worden en dat ze baat hebben bij goede begeleiding van het personeel, waardoor de focus van de ondernemer volledig naar het eigen bedrijf en product kan gaan. De ondernemer wil er daarbij vanuit kunnen gaan dat het personeel optimaal begeleid wordt.

Anderzijds zien we dat bedrijven de oplossing voor minder verloop juist zoeken in meer contact met de medewerkers. Opdrachtgevers realiseren daarvoor zelf huisvesting, zoals mijn voorganger in deze kettingbrief, Guus Cox. Door mensen te huisvesten bij het bedrijf wordt de betrokkenheid naar de mensen groter, omdat begeleiding en vervoer in eigen beheer is. Er zijn daardoor meer contactmomenten, problemen zijn snel in beeld en oplossingen snel voorhanden.

 

Bij Fortuna hebben we ons daarom de afgelopen jaren in beide richtingen gespecialiseerd. Onze full-service dienstverlening is inmiddels heel sterk gericht op persoonlijk contact met medewerkers en dat uit zich in medewerkers die inmiddels al jarenlang elk seizoen terugkomen.

Om de tweede vraag tegemoet te komen, hebben we een nieuwe dienst ontwikkeld namelijk; digitaal uitzenden. Deze dienst is vooral voor klanten die nu al veel zelf doen op het gebied van begeleiding van de medewerkers. De klant kan gebruik maken van onze werving en selectie en vervolgens verzorgt de klant zelf de huisvesting en begeleiding. Daarmee kunnen klanten die zelf huisvesting hebben een flinke kostenbesparing op personeel bereiken en tegelijkertijd werken aan de betrokkenheid.

Vooral met dit laatste concept hebben klanten meer grip op arbeid en op de kosten hiervan. We hebben flink geïnvesteerd in de werving, zodat we altijd genoeg goede Poolse mensen voor onze klanten kunnen organiseren. Een ondernemer kan er vervolgens zelf alles aan doen om personeel tevreden en gemotiveerd te houden. Wij ondersteunen dit maximaal, met onder andere een servicedesk voor de medewerkers, waar ze terecht kunnen voor alle werkgerelateerde vragen en documenten, bijvoorbeeld het aanvragen van voorschotten, het aanvragen van documenten, enz. Maar ook opdrachtgevers krijgen toegang tot een online omgeving waar ze heel simpel, met één druk op de knop, alle informatie uit kunnen halen die ze nodig hebben om de begeleiding goed te kunnen uitvoeren.

 

Wat is jouw connectie met de zachtfruit-sector?

De oorsprong van ons familiebedrijf ligt in de zachtfruit-sector. Onze eerste klant, zo’n 20 jaar geleden, was aardbeienteler. Ik ben er zelf ook echt mee opgegroeid, niet alleen met het zacht fruit, maar ook in de agro in het algemeen. Vroeger had ik een bijbaantje bij Steenks als rozenknipper, bij van der Sterren ging ik prei poten en schillen, enz. De agro heeft mij altijd aangetrokken en sinds ik in 2005 bij het familiebedrijf ben gekomen, heb ik ook de aardbeienketen van A tot Z leren kennen, van stekken, ranken snijden en poten tot plukken. Ook de blauwe bessen, frambozen en bramen zijn geen onbekenden voor ons.
Hoe zie jij de zachtfruit-sector in de toekomst?

Ik verwacht dat het zachtfruit een echte blijver is, waarbij de producten een steeds hogere kwaliteit krijgen. Daarnaast is het een groeiende sector; de consument vindt het steeds belangrijker dat er gezonde producten op tafel komen. Ik zie ook dat er heel veel aandacht is voor innovatie en ontwikkeling, zoals het voorbeeld van de ‘doordragers’ en ik denk ook dat dergelijke ontwikkelingen nodig zijn om te kunnen groeien en een meer constanter arbeidspatroon te krijgen.
Ook zie ik vanuit ons eigen vakgebied dat de vraag naar voldoende en goed personeel steeds groter wordt. De cijfers liegen er niet om en zeker in het zachtfruit verwacht ik niet dat automatisering direct een oplossing is. Dit is tegelijk een hele uitdaging, want buitenlandse medewerkers worden kritischer, krijgen het in het thuisland steeds beter en stellen meer eisen aan de werkplek, de huisvesting en de begeleiding. Daar komt nog eens bij dat onze eigen regering continu nieuwe regels blijft verzinnen waar we steeds weer onze weg in moeten vinden.

 

Mijn doorgeefvraag aan Erik Rasink, van Rasgrow is:

Hoe zie jij de toekomst voor je als jonge ondernemer in de huidige markt? Wat blijft bestaan, waar verwacht je dat de uitdaging zit voor jou en je collega ondernemers en hoe zie jij de samenwerking binnen de keten voor je?
Lees de reactie van Erik Rasink in Kettingbrief #9 Erik Rasing - Berry Briljant

WhatsApp logo